Lisätiedot
Lukeminen eloonjäämistaito – miten kaventaa oppimiseroja ja eriarvoisuutta?
Eivätkö peruskoulunsa päättäneet osaa lukea? Miksi ammattikoulussa opiskelevia nuoria miehiä pitää yhä opettaa lukemaan? Tutkaksen seminaarissa Lukeminen eloonjäämistaito – miten kaventaa oppimiseroja ja eriarvoisuutta? kuullaan PISA-tulosten jälkeen syistä, joista lukutaito-ongelmat kumpuavat sekä selkokielen sekä oppimisympäristön merkityksestä. Opetusministeri Li Andersson kertoo kansallisista hankkeista lukutaidon parantamiseksi ja eriarvoisuuden estämiseksi. Tuttuun tapaan kansanedustajat kommentoivat.
Ohjelma:
klo 16.00 avaus, Tutkaksen ja seminaarin puheenjohtaja Outi Alanko-Kahiluoto (vihr.)
klo 16.05 PISA-tulokset kertovat, yliopistotutkija Kari Nissinen, Jyväskylän yliopisto
klo 16.20 Lukutaito syrjäytymistä vastaan, päätoimittaja ja kriitikko Aleksis Salusjärvi
klo 16.30 kommentti, kansanedustaja Jukka Gustafsson (sd.) ja yleisön kysymys/kommentti
klo 16.40 Selkokieli ja lukutaito, kehittämispäällikkö Leealaura Leskelä, Helsingin yliopisto
klo 16.50 kommentti, kansanedustaja Kaisa Juuso (ps.) ja yleisön kysymys/kommentti
klo 17.00 Oppimisympäristön ja opettajan vaikutus, Äidinkielen opettajain liiton puheenjohtaja Sari Hyytiäinen
klo 17.10 kommentti, kansanedustaja Pasi Kivisaari (kesk.) ja yleisön kysymys/kommentti
klo 17.20 Kansallisilla hankkeilla eriarvoisuutta vastaan, opetusministeri Li Andersson (vas.)
klo 17.40 kommentti, kansanedustaja Pauli Kiuru (kok.) ja keskustelua
klo 18.00 päätös, professori Katariina Salmela-Aro
Tutkijoiden ja kansanedustajien seura Tutkas luo edellytyksiä kansanedustajien ja tutkijoiden väliselle yhteydelle ja tiedonvaihdolle sekä edistää tiedettä koskevan suunnittelua, päätöksentekoa ja tulosten hyväksikäyttöä. Seura järjestää esitelmiä, keskustelutilaisuuksia ja tutustumiskäyntejä.